BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, October 28, 2010

slide hari guru

Wednesday, October 27, 2010

Sukan Sekolah

          Sukan Sekolah Tahunan .

                    Pada hari Sabtu bersamaan 17.4.2010 SMK.Bagan Terap telah mengadakan Kejohanan Sukan Sekolah Tahunan di Kompleks Sukan Sabak Bernam.Bagi memberkati kejohanan sukan majlis menjemput En. Kamal Khairi  Bin Ariffin untuk membaca doa.Majlis Kejohanan Sukan Tahunan Sekolah telah dirasmikan oleh Puan Pengetua sekolah, Pn.Hjh.Maimon Bt Soh.Juru acara bagi kejohanan ini ialah Pn.Azian Binti Ismail dan Pn.Lila Bt Isa.Antara acara-acara yang dipertandingkan ialah lumba lari, lompat tinggi, lempar cakera, lontar peluru dan lain-lain.Para pelajar telah melakukan tabik hormat di padang Kompleks Sukan Sabak Bernam.Acara ini telah dipimpin oleh M.Haziq Bin Shazeli selaku Ketua Pelajar SMK Bagan Terap.Para guru dan murid-murid telah bersama-sama berusaha menjayakan acara ini.Murid yang mengambil bahagian dalam acara yang dipertandingkan telah berusaha bersungguh-sungguh bagi menyumbang mata bagi rumah sukan masing-masing.  

            



    

    
     
    
    






Lokasi Sekolah

Tuesday, October 26, 2010

Sambutan Hari Guru

              

 Sambutan Hari Guru 2010

                        Pada 18 Mei 2010, SMK Bagan Terap telah mengadakan Sambutan Hari Guru Peringkat sekolah."Guru Pembina Negara Bangsa" adalah tema sambutan hari guru pada tahun ini.Sambutan ini diadakan di Dataran Zaaba dengan dihadiri oleh para guru dan pelajar.Sambutan ini dimulai dengan bacaan doa oleh wakil pelajar iaitu Mohd Amirul Aiman Hamsuddin.Pengetua SMK Bagan Terap, Pn Maimon bt Soh telah merasmikan sambutan ini dengan jayanya.Acara diteruskan dengan bacaan perutusan daripada Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia, Menteri Pelajaran Malaysia dan Pengarah Pelajaran Malaysia.wakil guru iaitu En Zahrullail b Harun telah mengetuai bacaan ikrar guru.Selepas itu,majlis diteruskan lagi dangan penyampaian beberapa anugerah kepada para guru seperti guru cemerlang, guru berdedikasi, guru berketerampilan dan lain-lain lagi. Majlis diserikan lagi dengan beberapa persembahan daripada para guru dan pelajar.Antara persembahan yang dipersembahkan ialah, tarian zapin, boria, nasyid, sajak dan lain-lain lagi.Para guru dijemput hadir ke Dewan Luqman untuk menjamu selera.Guru-guru dan para pelajar amat gembira pada hari yang bersejarah itu.

Pencapaian SMK Bagan Terap



Sunday, October 24, 2010

Carta Organisasi Sekolah Menengah Kebangsaan Bagan Terap

Visi sekolah

Visi sekolah

SMK Bagan Terap cemerlang dalam kurikulum,ko-kurikulum,kecerian dan disiplin(3K&D)

  • Memenuhi kualiti dan piawaian semasa
  • Setanding pencapaian sekolah-sekolah terbaik di dalam daerah/negeri

  • Terkenal dan ternama dalam daerah atau negeri.




  • Misi Sekolah

    MISI SEKOLAH

    Dalam usaha untuk menjadi cermelang dalam 3K & D kami warga SMK Bagan Terap Bertekad dengan iltizam akan memberi komitmen kepada sekolah dalam program yang terancan dan sistematik untuk :

    i. Meningkatkan pencapaian akademik setiap pelajar mengikut potensi masing-masing untuk melahirkan pelajar yang berilmu dan berkamahiran.

    ii. Meningkatkan pencapaian kokurikulum dengan mengembangkan potensi pelajar secara optimum.

    iii. Melahirkan pelajar yang berdisiplin, berakhlak mulia, berketrampilan, dan mempunyai daya juang yang tinggi.

    iv. Mewujudkan persekitaran sekolah bersih, ceria, dan berinfomasi

    Piagam Sekolah

    PIAGAM SEKOLAH

    Untuk merialisasikan Visi SMK Bagan Terap cermelang dalam 3K & D, maka kami dengan penuh tekad dan iltizam berjanji menyempurnakan hak-hak pelanggan kamai seperti:

    Kepada Pelajar
    Memeberi peluang dan layanan yang adil kepada semua pelajar untuk memperkembangkan dan menyuburkan potensi diri melalui pendidikan dan prasarana yang berkualiti.

    Kepada Guru Dan Staf
    Menyediakan suasana kerja yang kondusif dan memberangsangkan supaya semua guru dan staf dapat melaksanakan tugas yang diamanahkan serta membuka peluang secara adil dan saksama ke arah peningkatan profesionalisme diri.

    Kepada Ibubapa dan Masyarakat
    Member layanan mesra, cekap, cepat, dan tepat kepada ibu bapa dan masyarakat di samping peka terhadap pandangan dan maklum balas yang diterima.

    Motto Sekolah

    MOTTO SEKOLAH

    Berilmu

    Bermaksud segala jenis pengatahuan dan kepandaian dunia serta akhirat. Setiap pelajar diwajibkan menuntut dan mengamal ilmu yang dipelajari di sekolah atau peringkat lebih tinggi. Ilmu itu haruslah bersifat sepanjang hayat dalam menjamin melahirkan insane yang berilmu untuk membentuk individu yang intelek dan berdaya fikir tinggi selaras dengan matlamat wawasan 2020.

    Berbakti

    Bermaksud member sumbangan tenaga, moral dan material di smaping memiliki sifat saying, setia dan berbudi demi kemajuan Agama, Bangsa dan Negara. Bakti yang dicurahkan hendaklah berterusan, bukan sahaja di peringkat persekolahan malah hingga akhir hayat.

    Berjasa

    Bermaksud membuat baik sesame manusia serta mencurahkan bakti untuk pembangunan bangsa dan Negara. Setiap individu perlu sepanjang masa berbuat baik, tolong menolong, bersifat prihatin dan memiliki kasih sayang terhadap agama, Bangsa, dan Negara. Nilai-nilai murni ini perlu untuk melahirkan insan yang bertanggungjawap dan sanggup berkorban demi pembangunan Agama, Bangsa, dan Negara.

    Bendera Sekolah

              









    Lencana sekolah

    Lagu Sekolah

    Lagu Sekolah

    Kita usaha senantiasa
    Cogan kata kita yang murni SMKBT sungai besar ini
    Kita tetap banggakan
    Ilmu yang dituntut diamalkan
    Segalanya jadi panduan
    Kita berdisiplin kita berharmoni
    Ke arah cita yang suci
    Bersatu berusaha
    Berbakti dan berjasa
    Prinsip rukunnegara
    Jadi pedoman kita
    Rahmatnya tuhan yang Maha Esa
    Berkatilah amalan kami
    Kita usaha kearah yang Satu
    SMKBT maju

    Badan Pentadbiran

    Saturday, October 23, 2010

    Sejarah Sekolah


    Sekolah Menengah Kebangsaan Bagan Terap terletak di kawasan seluas 7.5 ekar.Ia terletak berhampiran Pekan Bagan Terap.Mukim Sungai Panjang dan dalam Daerah Sabak Bernam.Sekolah ini dibina pada tahun 1976 dan mula digunakan pada 3 januari 1977.Jumlah pelajarnya ketika itu seramai 157 orang dalam tingkatan satu.Gurunya pula seramai 7 orang dan pengetua pertamanya ialah Tuan Haji Jamil bin Kudu sementara Guru Penolong Kanannya ialah En Hamzah bin Hussien.Perasmian penubuhan ialah pada April 1978 oleh Menteri Pendidikan Malaysia ketika itu,Yang Berhormat Dato' Musa Hitam.Pada peringkat awal,sekolah ini hanya mempunyai 2 blok bangunan yang mengandungi kelas dan pejabat,2 unit rumah guru yang ditempatkan di sekolah dan sebuah kantin.Pada pertengahan tahun 1981,2 blok bangunan baru dibina.Pada tahun 1994,2 bangunan asrama harian dan 1 blok bengkel kemahiran hidup mula dibina untuk menampung kekurangan bilik darjah dan bilik guru mula digunakan pada tahun 2000.Sekali lagi,pada tahun 2008 telah dibina 1 blok bangunan 4 tingkat dan digunakan pada Julai 2009.
        Pelajar-pelajar SMK Bagan Terap datang dari sekolah kebangsaan di sekitarnya iaitu dari SK Bagan Terap,SK Lubuk Pusing,SK Tok Khalifah,SK Sri Bahagia, SK Binjai Jaya dan SK Parit 6.Pekerjaan utama ibu bapa pelajar ialah pesawah padi,pekebun kecil dan peniaga kecil
        Pada tahun 2000 sekolah telah menerima pengetua baru,Pn Rosnah bt Selamat yang telah memperkenalkan perancangan strategik sekolah untuk tempoh 2001-2005.Impak daripada perancangan strategik ini,sekolah telah menjadi terkenal bukan sahaja di dalam daerah tetapi juga di peringkat negeri dan kebangsaan kerana telah mencapai banyak kejayaan di peringkat daerah ,negeri,dan kebangsaan.Antara kejayaan sekolah sepanjang tempoh 2001-2005 di peringkat kebangsaan ialah menerima Anugerah Sekolah Menengah Harapan Negara 2003,Anugerah Pengurusan Asrama Cemerlang 2003,Anugerah Kualiti Kementerian  Pendidikan Malaysia ,Program Sekolah Selamat dan Program Kesihatan Bersepadu .Selain kejayaan tersebut,sekolah juga telah mendapat banyak kemudahan hasil sumbangan besar daripada komuniti yang diperoleh,ialah Dataran Nilam,Dataran Jalur Gemilang dan lain-lain lagi.Kawasan persekitaran sekolah juga bersih,ceria dan kondusif.